ایجاد اشتغال برای زندانیان بندر ماهشهر/ جوانی که با کمک دادگستری خوزستان زمینه اشتغال ۲۰ زندانی را فراهم کرد

یک کارآفرین در استان خوزستان با احداث کارگاه تولید پروفیل موجبات اشتغال به کار ۲۰ مددجوی زندان بندر ماهشهر را فراهم کرد.

بازاجتماعی شدن و جلوگیری از تکرار جرم و بازگشت زندانیان به زندان‌ها همواره یکی از دغدغه‌های قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور بوده و تلاش شده است با حرفه‌آموزی زندانیان و کسب مهارت‌های حرفه‌ای و شغلی برای آنان زمینه‌های لازم برای اشتغال و ورود زندانیان به بازار کار در دوران پس از حبس فراهم شود تا از این طریق از ارتکاب مجدد به جرم و افزایش جمعیت کیفری زندان‌ها جلوگیری شود.

اشتغال به کار زندانی ازپایه‌های اصلی اصلاح و بازپروری زندانی است، زیرا فرصت آموختن حرفه و فنی متناسب با استعداد و توانایی خود پیدا می‌کند و حرفه آموزی و کسب مهارت و متعاقبا ً کار کردن زندانی او را از خطرات تن پروری و بی کاری می‌رهاند.

 

کار در ایام کیفر و بهره گیری از امکانات آموزشی زندان به تدریج موجبات توان فنی و مهارت مددجو را افزایش و پس از آزادی از زندان به جهت تخصص و مهارتی که فرد به دست آورده جذب بازار کار شده و همین امر زمینه باز اجتماعی شدن او را فراهم کرده و از تکرار جرم جلوگیری خواهد کرد.

 

مهدی محمدی دادستان شهرستان بندر ماهشهر  گفت: با پیگیری و تغییر رویکرد انجمن حمایت از زندانیان بندر ماهشهر، ۱۲۲ نفر از زندانیان بندر ماهشهر، در محیط زندان و با تاسیس کارگاه کارآفرینی، مشغول به کار شده‌اند.

 

وی ادامه داد: تغییر رویکرد انجمن حمایت از زندانیان از جذب کمک خیرین و کمک مالی، درمانی، آموزشی و معیشتی به خانواده زندانیان؛ به مولد کردن، درآمد زا کردن انجمن و ایجاد اشتغال برای زندانیان و کسب درآمد برای آنان اقدامی بوده که طی سه سال اخیر پیگیری و با ایجاد یک کارگاه ۶۰۰ متر مربعی ضمن تولید انواع محصولات چرمی، لباس، تسبیح، هنر‌های دستی مددجویان زیادی در این فضا مشغول به کار شده‌اند.

 

دادستان شهرستان بندر ماهشهر افزود: از آنجا که بیکاری منشا وقوع خیلی از جرایم است امیدواریم با راه اندازی کارگاه‌های جدید و اشتغال زندانیان وقوع جرایم نیز کاهش یابد.

 

رضا شریفات کارآفرین جوان استان خوزستان  گفت: یک شرکت خصوصی دانش بنیان هستیم که توانسته‌ایم با ایجاد یک فرمولاسیون خاص در زمینه تولید پروفیل با شناسایی نواقص و با روش مهندسی معکوس دستگاه‌هایی را در راستای کاهش هزینه و بی نیازی از واردات برای ایجاد چارچوب‌های فرم فرانسوی به صورت پی وی سی تولید کنیم.

 

وی ادامه داد: با ترکیب مواد غیر قابل بازیافت و دور ریختنی که برای محیط زیست نیز مضر بود توانستیم به یک فرمولاسیون خاص برای تهیه پروفیل برسیم.

 

این کارآفرین در ادامه گفت: با کمک انجمن حمایت از زندانیان بندر ماهشهر توانستیم به ایجاد کارگاهی در زندان به اشتغال مددجویان کمک کنیم، اکنون ۲۰ مددجو به صورت دو شیفت در این مجموعه مشغول به کار هستند و قصد داریم در آینده‌ای نزدیک این فعالیت را توسعه داده و بتوانیم نیرو‌ها را به ۵۰ نفر برسانیم.

 

شریفات در ادامه در مورد حقوق دریافتی این مددجویان گفت: حقوق دریافتی مددجویان شاغل در کارگاه پروفیل زندان بندر ماهشهر روزانه از ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار تومان است که ماهانه هر یک از این افراد می‌توانند قریب به ۴ میلیون تومان دریافتی داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه از ایجاد اشتغال برای زندانیان لذت می‌برم، گفت: شخصا بیشترین خوشنودی ام رضایت خانواده مددجویان است، یکی از این خانواده‌ها در روز گذشته اعلام میکرد که در این شرایط سخت برای همسرم نیز ماهانه مبلغی را ارسال می‌کردم، اما امروز با وجود اشتغال او در زندان اکنون او برایمان ماهانه مبلغی به عنوان کمک معیشت ارسال می‌کند.

 

یکی از مددجویان شاغل در این کارگاه  گفت: با آموزش مهارت‌ها در این کارگاه می‌توانم پس از خروج سریع جذب بازار کار شوم و دوباره بعد از خروج مجبور نشوم به چنین محیط‌هایی برگردم.

 

مددجوی دیگر شاغل در کارگاه پروفیل زندان بندر ماهشهر با ابراز رضایت از اشتغال در این کارگاه گفت: اشتغال علاوه بر اینکه کمک می کند به لحاظ روحی حال بهتری داشته باشم ،عواید مادی هم دارد که با آن می توانم از حمایت مالی خانواده در این دوران بی نیاز باشم ضمن اینکه مهارت هایی را نیز فرا می‌گیرم.

https://niuz.ir/158886کپی شد!

Warning: Undefined variable $show_sep in /home/h267562/domains/niuz.ir/public_html/wp-content/themes/assets/content.php on line 342